Фінанси/Податки

Порядок отримання ліцензії на право виробництва, оптової та роздрібної торгівлі пальним, а також на зберігання пального в період воєнного час

Головне управління ДПС у Рівненській області нагадує, що основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі пальним, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом пального на території України визначено Законом України від 19 грудня 1995 року №481/95-BP "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" (далі – Закон №481).

Порядок видачі (переоформлення) ліцензій, зокрема, на право виробництва пального, оптової/роздрібної торгівлі пальним та зберігання пального встановлено ст.ст. 3 та 15 Закону №481, які на сьогодні не містять норми щодо процедури видачі (переоформлення) ліцензій в умовах воєнного стану.

При цьому, постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №165 "Про зупинення строків надання адміністративних послуг та видачі документів дозвільного характеру" (із зміною, внесеною постановою Кабінету Міністрів України від 09 березня 2022 року №233), зупинено строки надання адміністративних послуг суб’єктами їх надання та строки видачі дозвільними органами документів дозвільного характеру на час воєнного стану в Україні.

Зупинені строки будуть поновлені у місячний строк після припинення чи скасування воєнного стану на відповідній території України.

Разом з цим, згідно з позицією Держаної регуляторної служби України як спеціально уповноваженого органу з питань ліцензування та дозвільної системи у сфері господарської діяльності, у разі можливості видача документів дозвільного характеру та ліцензій може здійснюватися у строки, встановлені законом.

Також слід зазначити, що наказом ДПС від 24.02.2022 №243-о "Про встановлення простою у роботі Державної податкової служби України та її територіальних органів" встановлено простій у роботі ДПС та її територіальних органів з метою збереження життя і здоров’я працівників, при цьому, наказами ДПС (№168 від 10.03.2022, №189 від 14.04.2022) припинено простій в роботі територіальних органів ДПС з метою реалізації державної податкової політики, контролю за надходженням до бюджетів та державних цільових фондів податків, зборів, платежів, здійснення повноважень, передбачених законом в умовах дії правового режиму воєнного стану. Також передбачено можливість запроваджувати простій у роботі для забезпечення належної організації роботи, здійснення функціональних повноважень з урахуванням першочергового гарантування безпечних умов роботи, збереження життя і здоров’я підпорядкованих працівників із дотриманням вимог Кодексу законів про працю України.

Враховуючи вищевикладене, суб’єкти господарювання мають право звернутися до ДПС з метою отримання (переоформлення) ліцензії на право виробництва пального та до її територіальних органів щодо отримання (переоформлення) ліцензій на право оптової/роздрібної торгівлі пальним та зберігання пального, однак строки надання адміністративної послуги залежать від безпекової ситуації у відповідному регіоні в умовах дії правового режиму воєнного стану.

спорті, податкова адреса, назва та адреса місця продажу (господарського об’єкта) або місця зберігання, в межах якого ведеться облік. Для паперової форми обліку зазначені дані мають міститися на титульному аркуші (п.2 розд. II Порядку №496).


 

Чи є платником податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, фізична особа, яка має право власності на нежитлове приміщення як ФОП?

Фахівці Головного управління ДПС у Рівненській області роз'яснюють, що відповідно до п.п. 266.1.1 п. 266.1 ст. 266 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) платниками податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об’єктів житлової та нежитлової нерухомості.

Пунктом 1 ст. 320 Цивільного кодексу України від 16 січня 2003 року № 435-ІУ зі змінами і доповненнями (далі – ЦКУ) визначено, що власник має право використовувати своє майно для здійснення підприємницької діяльності, крім випадків, встановлених законом. Суб’єктами права приватної власності є фізичні та юридичні особи.

Фізичні особи можуть бути власниками будь-якого майна, в тому числі і нерухомого майна комерційного призначення, за винятком окремих видів майна, які відповідно до закону не можуть їм належати (ст. 325 ЦКУ).

Оскільки ст. 266 ПКУ не визначено такого платника як фізична особа – підприємець, то такий платник – власник об’єктів житлової та нежитлової нерухомості сплачує податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за нормами, передбаченими для фізичних осіб.


За відмову в проведенні розрахунків банківськими картками – адміністративний штраф

Головне управління ДПС у Рівненській області інформує, що Законом України від 15 березня 2022 року №2120-IХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» внесені зміни до п. 1 частини першої ст.255 Кодексу України про адміністративні правопорушення від 07 грудня 1984 року №8073-Х.

Пунктом 1 частини першої ст. 255 КУпАП встановлено, що уповноважені особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, та його територіальних органів мають право складати протоколи про адміністративні правопорушення у справах про адміністративні правопорушення вчинені, зокрема, за ст. 163 прим. 15 КУпАП.

Статтею 163 прим 15 КУпАП визначено, що порушення порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), у тому числі перевищення граничних сум розрахунків готівкою, недотримання установлених законодавством вимог щодо забезпечення можливості розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів - тягне за собою накладення штрафу на фізичну особу - підприємця, посадових осіб юридичної особи від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Дія, передбачена частиною першою ст.163 прим. 15 КУпАП, вчинена особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за таке ж порушення, - тягне за собою накладення штрафу від п’ятисот до тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.


Вараська громада отримала в розпорядження майже 12 мільйонів гривень плати за землю

Упродовж січня-квітня 2022 року до бюджету Вараської громади сплачено майже 12 мільйони гривень плати за землю.

Зокрема, юридичні особи спрямували до місцевих бюджетів 11,4 мільйона гривень, а фізичні особи – 0,5 тисяч гривень плати за землю.

Податківці Вараської ДПІ Головного управління ДПС у Рівненській обасті зазначають, що окрім поточних платежів, що є обов’язковими для сплати на територіях, де відсутні бойові дії, власникам землі та об’єктів нерухомості Рівненщини варто погасити заборговані майнові податки, а підприємцям – заборговані суми єдиного податку.


Для виїзду за кордон на постійне місце проживання необхідно подати декларацію про майновий стан і доходи

Головне управління ДПС у Рівненській області нагадує, що відповідно до п. 179.3 ст. 179 Податкового кодексу України, платники податку – резиденти, які виїжджають за кордон на постійне місце проживання, зобов’язані подати до контролюючого органу декларацію про майновий стан і доходи не пізніше 60 календарних днів, що передують виїзду.

За зверненням платника податку контролюючий орган, до якого було подано Декларацію, видає Довідку про подану декларацію про майновий стан і доходи (про сплату або про відсутність податкових зобов’язань) за формою, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 № 568 (п. 179.12 ст. 179 ПКУ).

Відповідно до пп. 2 – 4 Порядку № 568 Довідка видається безоплатно на підставі заяви платника податків про видачу Довідки за формою, наведеною у додатку до Порядку № 568 та поданої Декларації.

Згідно з п. 7 Порядку № 568 Довідка видається контролюючим органом за місцем податкового обліку платникам податку – резидентам, які виїжджають за кордон на постійне місце проживання та які звернулися відповідно до п. 179.3 ст. 179 ПКУ, – протягом тридцяти календарних днів після надходження Декларації та сплати належної суми податку на доходи фізичних осіб, військового збору.

Довідка видається у паперовій та/або електронній формах та видається за відсутності заборгованості зі сплати податку на доходи фізичних осіб та військового збору (для платників податку, визначених п. 179.3 ст. 179 ПКУ). Така, довідка дійсна протягом 60 календарних днів з дати її видачі за наявності документа.

Звертаємо увагу, що довідка видається за відсутності заборгованості зі сплати податку на доходи фізичних осіб та військового збору (для платників податку, визначених п. 179.3 ст. 179 ПКУ).
Контролюючий орган протягом 30 календарних днів після надходження Декларації зобов’язаний перевірити визначене податкове зобов’язання, сплату належної суми податку і видати довідку про таку сплату та про відсутність податкових зобов’язань з цього податку, що подається до органів митного контролю під час перетину митного кордону і є підставою для проведення митних процедур.

Нагадаємо, що відповідно до абзацу п’ятого п. 6 Порядку № 568 у разі неподання платником податку Декларації та/або за наявності невиконаних зобов’язань зі сплати податку на доходи фізичних осіб, військового збору (для платників податку – резидентів, які виїжджають за кордон на постійне місце проживання) контролюючий орган надає заявнику протягом десяти календарних днів вмотивовану відповідь щодо відмови в наданні Довідки.

Тобто, фізичній особі необхідно подати до податкових органів податкову декларацію про майновий стан і доходи, що є обов’язковою умовою для отримання довідки про таку сплату та про відсутність податкових зобов’язань, яка подається до митних органів під час виїзду за кордон на постійне місце проживання.


На Рівненщині до держбюджету сплачено майже 700 мільйонів гривень ПДВ
 
За січень – квітень 2022 року суб’єкти господарювання Рівненщини сплатили до держбюджету 698 мільйонів гривень податку на додану вартість.
В ГУ ДПС у Рівненській області відзначають, що податкові новації, зокрема можливість переходу на спрощену систему оподаткування зі ставкою 2 відсотки, полегшить умови ведення бізнесу. А збільшенню надходжень ПДВ повинна посприяти реєстрація платником ПДВ нерезидентів - постачальників електронних послуг.
 
Нагадуємо, що із 2022 року платниками ПДВ в Україні повинні зареєструватися всі постачальники електронних послуг - нерезиденти. Ця норма своєчасна і правильна, оскільки операції з постачання електронних послуг повинні оподатковуватися безпосередньо у країні їх споживання. Окрім справедливих умов оподаткування національних і міжнародних компаній, такий підхід сприятиме залученню ПДВ до бюджету.
 
Процедура реєстрації платника ПДВ для постачальників-нерезидентів відбувається віддалено за заявою в електронній формі, яка подається через спеціальне портальне рішення для користувачів нерезидентів (VAT-office нерезидента – постачальника електронних послуг). З усією необхідною інформацією щодо подання заяви, звітності та листування з податковою службою можна ознайомитися у тематичному банері "Особам-нерезидентам – постачальникам електронних послуг / For non-residents – providers of E-services" .
 
Для нерезидентів встановлено поквартальне подання до ДПС податкової декларації з ПДВ за спрощеною формою, а також їх звільнено від обов’язку складати та реєструвати податкові накладні у Єдиному реєстрі податкових накладних.

Перелік активів, з яких нарахування та сплата збору з одноразового (спеціального) добровільного декларування не здійснюється
 
Головне управління ДПС у Рівненській області нагадує, що громадяни мають право до 1 вересня 2022 року добровільно задекларувати активи, які були придбані за рахунок доходів з яких не було сплачено належні податки та збори. При цьому, п. 10 підрозділу 9 прим. 4 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України містить перелік активів, з яких нарахування та сплата збору з одноразового (спеціального) добровільного декларування не здійснюється, якщо платник не скористався правом подати добровільну декларацію. Зокрема це:
1) активи (крім визначених підпунктами 2 і 3 п. 10 підрозділу 9 прим. 4 розд. XX "Перехідні положення" ПКУ), сумарна вартість яких не перевищує 400 тис. грн станом на дату завершення періоду одноразового (спеціального) добровільного декларування, тобто, станом на 31 серпня 2022 року.
У разі якщо грошова вартість таких активів визначена в іноземній валюті/банківських металах, їх вартість зазначається у гривні за офіційним курсом національної валюти до іноземної валюти, установленим Національним банком України (далі – НБУ)/облікової ціни банківських металів, розрахованої НБУ на дату подання декларантом Декларації;
2) нерухоме майно, розташоване на території України, яке станом на дату завершення періоду одноразового (спеціального) добровільного декларування належало фізичній особі на праві власності (у тому числі спільної сумісної або спільної часткової власності), що підтверджується даними відповідних державних реєстрів, в обсязі:
а) об’єкти житлової нерухомості:
● квартира/квартири, загальна площа якої/яких не перевищує сукупно 120 кв. м, або майнові права, що підтверджені відповідними документами, на таку квартиру або квартири у багатоквартирному житловому будинку незавершеного будівництва;
● житловий будинок/житлові будинки, зареєстрований/зареєстровані у встановленому порядку в Україні, загальна площа якого/яких сукупно не перевищує 240 кв. м, або житловий будинок незавершеного будівництва чи будинки незавершеного будівництва, загальна площа якого/яких сукупно не перевищує 240 кв. м, за умови наявності у такої фізичної особи права власності на земельну ділянку відповідного цільового призначення;
б) об’єкти нежитлової нерухомості – нежитлові будинки некомерційного призначення та/або нежитлові будинки незавершеного будівництва некомерційного призначення, загальна площа яких не перевищує 60 кв. м;
в) земельні ділянки, сукупний розмір яких по кожній окремій ділянці не перевищує норми безоплатної передачі, визначеної ст. 121 Земельного кодексу України від 25 жовтня 2001 року № 2768-III із змінами та доповненнями.
3) один транспортний засіб особистого некомерційного використання (крім транспортного засобу, призначеного для перевезення 10 осіб і більше, включаючи водія, легкового автомобіля з робочим об’ємом циліндрів двигуна не менше як 3 тис. куб. см та/або середньоринковою вартістю понад 400 тис. грн, мотоцикла із робочим об’ємом циліндрів двигуна понад 800 куб. см, літака, гелікоптера, яхти, катера), право власності на який було зареєстровано відповідно до законодавства України станом на дату завершення періоду одноразового (спеціального) добровільного декларування.

Пільги щодо сплати земельного податку для громадян
 
Головне управління ДПС у Рівненській області нагадує, що від сплати земельного податку звільняються:
- особи з інвалідністю першої і другої групи;
- фізичні особи, які виховують трьох і більше дітей віком до 18 років;
- пенсіонери (за віком);
- ветерани війни та особи, на яких поширюється дія Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту";
- фізичні особи, визнані законом особами, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Звільнення від сплати податку за земельні ділянки, передбачене для відповідної категорії фізичних осіб, зазначених вище, поширюється на земельні ділянки за кожним видом використання у межах граничних норм:
- для ведення особистого селянського господарства – у розмірі не більш як 2 гектари;
- для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка): у селах – не більш як 0,25 гектара, в селищах – не більш як 0,15 гектара, в містах – не більш як 0,10 гектара;
- для індивідуального дачного будівництва – не більш як 0,10 гектара;
- для будівництва індивідуальних гаражів – не більш як 0,01 гектара;
- для ведення садівництва – не більш як 0,12 гектара.
Від сплати податку звільняються на період дії єдиного податку четвертої групи власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі за умови передачі земельних ділянок та земельних часток (паїв) в оренду платнику єдиного податку четвертої групи.
В податковій службі області повідомляють, що в умовах воєнного стану внесок кожного платника податків – надзвичайно важливий для бюджетної стабільності громад. Саме органи місцевого самоврядування виконують низку важливих завдань, зокрема в частині забезпечення діяльності інфраструктури. Тому у податковій службі просять громадян-власників земельних сплатити податок та погасити заборговані податки минулих періодів.
Провести звірку сум нарахованих податків та податкового боргу громадяни можуть у Центрах обслуговування платників або самостійно провести звірку щодо розрахунків з бюджетом через Електронний кабінет.

 


До бюджетів територіальних громад Рівненщини сплачено 143,4 мільйона гривень плати за землю

За підсумками січня-квітня 2022 року до місцевих бюджеті Рівненської області сплачено 143,4 мільйона гривень плати за землю.
Зокрема, юридичні особи спрямували до місцевого бюджету 133,8 мільйона гривень, а фізичні особи – 9,6 млн гривень плати за землю.
Окрім поточних платежів, що є обов’язковими для сплати на територіях, де відсутні бойові дії, власникам землі та об’єктів нерухомості Рівненщини варто погасити заборговані майнові податки - нагадують у Головному управлінні ДПС у Рівненській області.
Звертаємо увагу, що платники податків мають можливість самостійно провести звірку щодо розрахунків з бюджетом через Електронний кабінет. Щоб стати користувачем електронних сервісів ДПС треба отримати електронний цифровий підпис, зареєструватися на вебпорталі ДПС і в будь-який зручний час переглядати інформацію щодо нарахування та сплати податків з персонального комп’ютера чи гаджета.
Інформацію щодо нарахованих податкових зобов’язань також можна отримати у Центрах обслуговування платників, що діють при державних податкових інспекціях області.



Деклараційна кампанія-2022: податкова знижка в частині сум витрат на сплату страхових внесків, сплачених за договором довгострокового страхування життя

В Головному управлінні ДПС у Рівненській області інформують, що відповідно до норм Податкового кодексу України фізична особа - платник податку має право включити до податкової знижки, зокрема, суму витрат на сплату страхових платежів (страхових внесків, страхових премій) та пенсійних внесків, сплачених платником податку страховику-резиденту, недержавному пенсійному фонду, банківській установі за договорами довгострокового страхування життя, недержавного пенсійного забезпечення, за пенсійним контрактом з недержавним пенсійним фондом, а також внесків на банківський пенсійний депозитний рахунок, на пенсійні вклади та рахунки учасників фондів банківського управління як такого платника податку, так і членів його сім’ї першого ступеня споріднення, які не перевищують (у розрахунку за кожний з повних чи неповних місяців звітного податкового року, протягом яких діяв договір страхування):
а) при страхуванні платника податку або за пенсійним контрактом з недержавним пенсійним фондом платника податку, або на банківський пенсійний депозитний рахунок, пенсійний вклад, рахунок учасника фонду банківського управління чи за їх сукупністю – суму, визначену в абзаці першому п.п. 169.4.1 п. 169.4 ст. 169 ПКУ (у 2021 році: 2270,00 грн. х 1.4 = 3180,00 гривень);
б) при страхуванні члена сім’ї платника податку першого ступеня споріднення або за пенсійним контрактом з недержавним пенсійним фондом, або на банківський пенсійний депозитний рахунок, пенсійний вклад, рахунок учасника фонду банківського управління на користь такого члена сім’ї чи за їх сукупністю – 50 відс. суми, визначеної в абзаці першому п.п. 169.4.1 п. 169.4 ст. 169 ПКУ, в розрахунку на кожного застрахованого члена сім’ї (у 2021 році: 2270,00 грн. х 1.4 х 50 відс. = 1590,00 гривень).
Отже, нормами ПКУ передбачено, що платник податків має право включити до податкової знижки фактично здійснені ним протягом звітного податкового року витрати, зокрема, на сплату страхових платежів (страхових внесків, страхових премій), які не мають перевищувати обмеження, встановлені підпунктами «а» та «б» п.п. 166.3.5 п. 166.3 ст. 166 ПКУ, у розрахунку за кожний з повних чи неповних місяців звітного податкового року, протягом яких діяв договір страхування.



Як роботодавцю розрахувати єдиний соціальний внесок, якщо працівник надав копію довідки про встановлення групи інвалідності не з першого робочого дня місяця

Головне управління ДПС у Рівненській області повідомляє, що відповідно до ст. 8 Закону України від 08 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – ЄВ) для платників, зазначених у ст. 4 Закону № 2464, встановлюється у розмірі 22 відс. бази нарахування ЄВ.
Абзацом восьмим п. 5 розд. ІІІ Інструкції ї про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 20.04.2015 № 449 визначено, що нарахування роботодавцями – підприємствами, установами і організаціями, фізичними особами – підприємцями, у тому числі тими, які обрали спрощену систему оподаткування, в яких працюють особи з інвалідністю, ЄВ у розмірі 8,41 відс. здійснюється з дати встановлення групи інвалідності, але не раніше одержання завіреної копії довідки до акта огляду в медико-соціальній експертній комісії (далі – МСЕК), та закінчується датою припинення інвалідності.
Отже, якщо працівник надав копію довідки МСЕК про встановлення групи інвалідності не з першого робочого дня місяця, то вимога щодо нарахування ЄВ виходячи із розміру мінімальної заробітної плати не застосовується.
Роботодавець нараховує ЄВ на фактично нарахований дохід:
-до дати одержання копії довідки МСЕК – у розмірі 22 відсотка;
- до дати одержання копії довідки МСЕК – у розмірі 8,41 відсотка.


Щодо ставок ставок єдиного податку для підприємців 1 та 2 груп платників податків

На виконання рішення Координаційної ради з питань розвитку підприємництва при міському голові, засідання якої відбулося 25 січня 2022 року, а також за дорученням міського голови м.Вараш Олександра Мензула, Управління правового забезпечення виконавчого комітету Вараської міської ради спрямувало лист вих.№1510-3110-37-111-05 до Вараської державної податкової інспекції ГУ ДПС у Рівненській області щодо ставок єдиного податку для підприємців 1 та 2 груп платників податків, які діяли упродовж 2021 року.

ztv7340 page 001 1

ztv7340 page 002

У відповідь надійшов лист за вх.№3110-23-135-04 за підписом начальника Вараського відділу податків і зборів із фізичних осіб та проведення камеральних перевірок податкової звітності управління податкового адміністрування фізичних осіб Наталії Бондаренко.

taxes page 001

taxes page 002

Також відмітимо, що відповідно до п.52.1. ст.52 Податкового кодексу України за зверненням платників податків у паперовій або електронній формі контролюючий орган, визначений підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, надає їм безоплатно індивідуальні податкові консультації з питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на такий контролюючий орган, протягом 25 календарних днів, що настають за днем отримання такого звернення даним контролюючим органом.


 

InfoList2 2022 01

Інформаційний лист Державної податкової служби України №2/2022 


27 січня 2022 року о 14:00 ГУ ДПС у Рівненській області спільно з Територіальним відділенням у Рівненській області Асоціації платників податків України організовують Zoom-вебінар "Нюанси застосування РРО ФОПами з 2022 року".

Під час вебінару буде розглянуто такі питання:

  • Кого з ФОПів не стосується обов’язок застосування РРО/ПРРО?
  • Яким групам ФОПів необхідно застосування РРО/ПРРО, починаючи з 1 січня 2022 року?
  • Як коректно реєструвати РРО, КОРО, РК?
  • Яким чином застосовувати РРО/ПРРО при торгівлі різними групами товарів, наданні послуг?
  • Які реквізити повинні бути зазначені в чеку РРО?
  • Хто з ФОПів і яким чином зобов’язаний вести товарний облік?
  • Яка відповідальність чекає на платників за порушення у сфері РРО/ПРРО та як працювати з РРО/ПРРО без помилок та штрафів?

Посилання для реєстрації в Zoom: https://us05web.zoom.us/j/84278818374?pwd=cE1UUlp4NDlHaXNkdkEzS21YRkVWZz09

Meeting ID: 842 7881 8374
Passcode: qzETm4


 

12січДПС

Відеоконференція "Новації податкового законодавства" транслюватиметься на каналі бібліотеки 12 січня 2021 року о 10:00 https://www.youtube.com/user/libr1rv

 


 

З 1 січня 2022 року підприємці – "єдинники" при розрахунках мають застосовувати касові апарати

В ГУ ДПС у Рівненській області нагадують платникам єдиного податку, що з 1 січня 2022 року значно розширюється коло суб’єктів господарювання (фізичних осіб-підприємців), які мають застосовувати РРО та/або програмні РРО (далі – ПРРО).

Відповідно до Закону України від 06.07.1995 р. №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» застосування РРО та/або ПРРО є обов`язковим для тих суб'єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу.

Нововведення стосуються фізособ-підприємців 2-4 групи, незалежно від виду їхньої діяльності та рівня доходу. Фактично це інтернет-магазини, ресторани, кафе, турагенції, готелі, крамниці, магазини ювелірних виробів тощо. Тож тим підприємцям, які ще не мають касового апарату, потрібно буде купити та зареєструвати нове обладнання, а також навчитись користуватись ним.

Разом з тим, відповідно до вимог п. 296.10 Податкового кодексу України РРО та/або ПРРО не будуть застосовувати платники єдиного податку першої групи. До першої групи відносяться фізичні особи – підприємці, які не використовують працю найманих осіб, здійснюють виключно роздрібний продаж товарів з торговельних місць на ринках та/або провадять господарську діяльність з надання побутових послуг населенню і обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 164 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року.

Звертаємо увагу, що Державна податкова служба України створила та запустила спеціальне безкоштовне програмне забезпечення, яке перетворює будь-який ґаджет з Windows або Android на касовий апарат – програмний РРО.

При цьому підприємець сам вирішує, який вид реєстратора використовувати – купувати апаратний РРО чи користуватись ПРРО, встановлюючи безкоштовне програмне рішення ДПС. Крім того підприємець може паралельно використовувати на різних господарських об’єктах РРО та ПРРО.

Яке покарання чекає на ФОПів за невиконання нових правил

Невстановлення касових апаратів відповідними групами ФОПів загрожує сплата штрафів у розмірі 100% від проданої продукції. Якщо порушення буде зафіксовано вдруге, то сплата штрафу становитиме 150% від вартості проданої з порушенням продукції. Водночас, варто зазначити, що наразі податкова зобов'язалася не штрафувати підприємців до завершення карантину. 


 

Єдиний рахунок для сплати податків, зборів, інших платежів та єдиного внеску: переваги використання

Єдиний рахунок для сплати податків, зборів, єдиного внеску та інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС введено в дію з 1 січня 2021 згідно ст. 351 Податкового кодексу України та постанови Кабінету Міністрів України від 29.04.2020 №321.

Єдиний рахунок — це рахунок, відкритий в Казначействі на ім’я ДПС та використовується для сплати грошових зобов’язань та/або податкового боргу з податків та зборів, передбачених ПКУ і єдиного внеску.

Використання Єдиного рахунку — справа добровільна. За бажанням платник податків може використовувати такий рахунок для сплати грошових зобов’язань та/або податкового боргу з податків і зборів, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (єдиний внесок) та інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, заборгованості з інших платежів.

Слід врахувати, що єдиний рахунок не може використовуватися для сплати грошових зобов’язань та/або податкового боргу:

- з податку на додану вартість та акцизного податку з реалізації пального та спирту етилового;
- частини чистого прибутку (доходу) до бюджету державними та комунальними унітарними підприємствами та їх об’єднаннями.

Повідомлення про використання або про відмову від використання єдиного рахунку подається платником податків в електронній формі через Електронний кабінет (п.351.2 ст. 351 ПКУ).

Такий спосіб сплати податків і зборів є комфортним, оскільки скорочує платникам фінансові витрати і час на формування розрахункових документів. Щоб перейти на єдиний рахунок, необхідно здійснити три простих кроки.

Перший – через "Електронний кабінет" подати "Повідомлення про використання єдиного рахунку" за формою J/F 1307001.

Другий – отримати квитанцію про включення до Реєстру платників, які використовують єдиний рахунок.

Третій – надати до обслуговуючого банку розрахункові документи із зазначенням реквізитів єдиного рахунку на загальну суму без визначення
одержувачів або з визначенням одержувачів.


 

Єдиний соціальний внесок: хто має право не платити?

ГУ ДПС у Рівненській області нагадує, що з 1 січня поточного року розширено перелік підприємців, які звільняються від сплати єдиного внеску за себе. Так для фізичних осіб на загальній системі оподаткування, осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, та членів фермерського господарства, у разі якщо вони не отримували дохід (прибуток) у звітному періоді або окремому місяці звітного періоду, сплата єдиного соціального внеску є виключно правом, а не обов’язком.

Згідно із законодавством бути платниками ЄСВ тільки добровільно можуть фізичні особи – підприємці, особи, які провадять незалежну професійну діяльність, якщо вони отримують пенсію за віком, або за вислугу років, або є особами з інвалідністю, або досягли віку, встановленого ст.26 ЗУ "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування", та отримують відповідно до закону пенсію або соціальну допомогу.

Відповідно до част. п’ять і шість ст.4 Закону № 2464 "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування" звільняються від сплати єдиного внеску за себе:

- особи, які провадять незалежну професійну діяльність, за умови взяття їх на облік як фізичних осіб – підприємців і провадження ними одного виду діяльності одночасно як фізичною особою – підприємцем, так і особою, яка провадить незалежну професійну діяльність;

- особи, які провадять незалежну професійну діяльність та фізичні особи – підприємці, які мають основне місце роботи, за місяці звітного періоду, за які роботодавцем було сплачено страховий внесок за таких осіб у розмірі не менше мінімального страхового внеску.

Також скасовується обов’язок сплачувати мінімальний розмір єдиного внеску за місяці, у яких не було отримано доходу (прибутку), для фізичних осіб – підприємців (крім тих, які обрали спрощену систему оподаткування); осіб, які провадять незалежну професійну діяльність; членів фермерського господарства.


 

Підприємець торгує на ринку: чи необхідно застосовувати РРО

Відповідно до п.296.10 ст.296 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI зі змінами та доповненнями реєстратори розрахункових операцій та програмні РРО не застосовуються платниками єдиного податку першої групи.

Згідно з п.291.4 ст.291 Податкового кодексу України до першої групи платників єдиного податку відносяться фізичні особи – підприємці, які не використовують працю найманих осіб, здійснюють виключно роздрібний продаж товарів з торговельних місць на ринках та/або провадять господарську діяльність з надання побутових послуг населенню і обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 167 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня податкового (звітного) року.

Зверніть увагу, якщо фізична особа-підприємець здійснює роздрібний продаж товарів в магазинах та об’єктах ресторанного господарства, які розташовані на території ринку, то така особа не може бути платником єдиного податку першої групи, та відповідно зобов’язана застосувати РРО в залежності від обраної системи оподаткування та виду здійснюваної діяльності.