ДПС інформує про зміни в оподаткуванні

Вараське управління ГУ ДПС у Рівненській області інформує про зміни в оподаткуванні у зв’язку з вимогами Закону №540.

ЯКИМ ЧИНОМ ВІДОБРАЖАТИ В ПОДАТКОВІЙ ЗВІТНОСТІ ЗМІНИ, ПОВ'ЯЗАНІ ІЗ ЗМЕНШЕННЯМ ПЕРІОДУ, ПРОТЯГОМ ЯКОГО ДОЗВОЛЯЄТЬСЯ НЕ НАРАХОВУВАТИ ТА НЕ СПЛАЧУВАТИ ПЛАТА ЗА ЗЕМЛЮ?

Законом №540 скорочено період, визначений Законом України від 17 березня 2020 року № 533-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (СО\/Ю-19)» (далі - Закон № 533), протягом якого не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, та використовуються ними в господарській діяльності, з двох місяців (березень і квітень 2020 року) до одного-березень 2020 року.

Особливості декларування податкового зобов'язання Якщо платник плати за землю на підставі Закону № 533 подав уточнюючу податкову декларацію з плати за землю за 2020 рік, в якій зменшив податкові зобов'язання за березень та квітень 2020 року, то враховуючи вимоги Законом №540, такий платник податку зобов'язаний подати уточнюючу податкову декларацію до податкової декларації з плати за землю за 2020 рік (з урахуванням раніше поданих уточнюючих податкових декларацій).

В цій декларації платник має збільшити податкові зобов'язання з плати за землю за квітень 2020 року, тобто відновити податкові зобов'язання, які були задекларовані в податковій декларації з плати за землю за 2020 рік, При цьому, Законом №540 передбачено, що штрафні санкції, визначені Кодексом за внесення змін до податкової звітності в частині збільшення податкових зобов'язань з плати за землю за податковий період квітень 2020 року, не нараховуються. Фізичні особи - підприємці в частині нарахування та сплати земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності прирівняні у правовому статусі до юридичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності. Якщо фізичні особи - підприємці мають правовстановлюючий документи на земельну ділянку, такі особи також самостійно обчислюють розмір плати за землю (земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності) шляхом подання податкової декларації.

Враховуючи зазначене, якщо право на земельну ділянку оформлено відповідно до вимог Земельного кодексу України на фізичну особу-підприємця, і такий платник на підставі Закону № 533 подав уточнюючу податкову декларацію з плати за землю за 2020 рік, в якій зменшив податкові зобов'язання за березень та квітень 2020 року, то враховуючи вимоги Законом № 540, він також зобов'язаний подати уточнюючу податкову декларацію до податкової декларації з плати за землю за 2020 рік, як зазначено вище.

Особливості сплати податкового зобов'язання Законом №540 визначено, що платники плати за землю (земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності), які визначають податкові зобов'язання із плати за землю на підставі податкових декларацій, сплачують податкове зобов'язання зі сплати плати за землю за податковий період квітень 2020 року у повному обсязі за місцезнаходженням земельної ділянки у строк до 30 червня 2020 року без нарахування пені та штрафних санкцій, передбачених цим Кодексом за порушення термінів сплати податкових зобов'язань щодо загальних термінів сплати податкового зобов'язання за такий період. Таким чином, Законом № 540 відстрочено на один місяць термін сплати податкового зобов'язання за квітень 2020 року, визначений відповідно до пункту 287.4 статті 287.4 Кодексу: замість 29 травня останнім днем такої сплати буде той же строк, що і для сплати податкового зобов'язання з плати за землю за травень - 26 червня 2020 року (зважаючи на те, що 28 червня 2020 року - святковий день, який припадає на вихідний).

ЯКИМ ЧИНОМ ВІДОБРАЖАТИ В ПОДАТКОВІЙ ЗВІТНОСТІ ЗМІНИ, ПОВ'ЯЗАНІ ІЗ ЗМЕНШЕННЯМ ПЕРІОДУ, ПРОТЯГОМ ЯКОГО ОБ'ЄКТИ НЕЖИТЛОВОЇ НЕРУХОМОСТІ, ЯКІ ПЕРЕБУВАЮТЬ У ВЛАСНОСТІ ЮРИДИЧНИХ ОСІБ, ВИКЛЮЧАЮТЬСЯ З ЧИСЛА ОБ'ЄКТІВ ОПОДАТКУВАННЯ ПОДАТКОМ НА НЕРУХОМЕ МАЙНО, ВІДМІННЕ ВІД ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ?

Законом №540 скорочено період, визначений Законом №533, протягом якого об'єкти нежитлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, виключаються з об'єктів оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, відповідно до статті 266 Кодексу, з двох місяців (березень і квітень 2020 року) до одного - березень 2020 року. Якщо юридична особа - платник податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на підставі Закону № 533 подав уточнюючу податкову декларацію з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки до податкової декларації за 2020 рік, в якій зменшив нарахування за І та II квартали 2020 року (на суму пропорційну одному місяцю кожного кварталу - березень та квітень 2020 року відповідно), то враховуючи вимоги Законом № 540, такий платник податку зобов'язаний подати уточнюючу податкову декларацію до податкової декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за 2020 рік (з урахуванням раніше поданих уточнюючих податкових декларацій).

В цій декларації платник має збільшити податкові зобов'язання з плати за землю за II квартал 2020 року (на суму пропорційну одному місяцю II кварталу - квітень 2020 рік), тобто відновити податкові зобов'язання, які були задекларовані в податковій декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за II квартал 2020 рік. При цьому. Законом №540 передбачено, що в даному випадку штрафні санкції, визначені Кодексом за внесення змін до податкової звітності в частині збільшення податкових зобов'язань з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, не нараховуються.

Законом № 540 встановлено, що платники податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, які визначають податкові зобов'язання із такого податку на підставі податкових декларацій, сплачують податкове зобов'язання з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за податковий період квітень 2020 року у повному обсязі за місцезнаходженням об'єкта нежитлової нерухомості у строк до 30 червня 2020 року без нарахування пені та штрафних санкцій, передбачених цим Кодексом за порушення термінів сплати податкових зобов'язань щодо загальних термінів сплати податкового зобов'язання за такий період.

Разом із тим, слід враховувати, що податкове зобов'язання за звітний рік з податку сплачується юридичними особами - авансовими внесками щокварталу до 30 числа місяця, що наступає за звітним кварталом, які відображаються в річній податковій декларації (підпункт «б» підпункту 266.10.1 пункту 266.10 статті 266 Кодексу). Нарахування пені та штрафних санкцій, передбачених цим Кодексом, за сплату податкового зобов'язання за квітень 2020 року у періоді після 30 червня 2020 року до законодавчо визначеного загального терміну сплати авансового внеску за II квартал не передбачено.

Тому, платникам податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, які визначають податкові зобов'язання із такого податку на підставі податкових декларацій, слід здійснити сплату податкових зобов'язань з податку за квітень 2020 року не пізніше 29 липня 2020 року, щоб не виникало підстав для нарахування пені та штрафних санкцій за несвоєчасну сплату податкового зобов’ язання.

ЯК БУДУТЬ ВИКОНУВАТИСЯ ВИМОГИ ЗАКОНУ № 540 ЩОДО ЗВІЛЬНЕННЯ ВІД ОПОДАТКУВАННЯ ПОДАТКОМ НА НЕРУХОМЕ МАЙНО, ВІДМІННЕ ВІД ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ ЩОДО ФІЗИЧНИХ ОСІБ-ПЛАТНИКІВ ПОДАТКУ?

У 2020 році контролюючі органи нараховують фізичним особам - платникам податку податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за 2019 податковий (звітний) рік. Податкове зобов'язання фізичними особами, сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення. Тому, вимоги щодо звільнення від оподаткування, передбачені Законом № 533 з урахуванням змін, внесених Законом № 540, будуть враховані при нарахуванні контролюючими органами податку фізичним особам-платникам податку за об'єкти нежитлової нерухомості у 2021 році за 2020 податковий (звітний) рік.

ЯК ЗМІНИЛИСЯ ГРАНИЧНІ ОБСЯГИ ДОХОДУ, ЯКІ НАДАЮТЬ ПРАВО СУБ'ЄКТАМ ГОСПОДАРЮВАННЯ ЗАСТОСОВУВАТИ СПРОЩЕНУ СИСТЕМУ ОПОДАТКУВАННЯ, ОБЛІКУ ТА ЗВІТНОСТІ?

Законом № 540, який набрав чинності з 2 квітня 2020 року, внесені зміни до пункту 291.4 статті 291 глави 1 «Спрощена система оподаткування, обліку та звітності» розділу XIV «Спеціальні податкові режими» Кодексу, якими збільшено граничні обсяги доходу, які надають право суб'єктам господарювання застосовувати спрощену систему оподаткування, обліку та звітності:

- для першої групи платників єдиного податку (фізичні особи-підприємці, які не використовують працю найманих осіб, здійснюють виключно роздрібний продаж товарів з торговельних місць на ринках та/або провадять господарську діяльність з надання побутових послуг населенню) обсяг доходу протягом календарного року не повинен перевищувати 1 млн грн (до 2 квітня 2020 року було передбачено 300 тис. грн);

- для другої групи платників єдиного податку (фізичні особи-підприємці, які здійснюють господарську діяльність з надання послуг, у тому числі побутових, платникам єдиного податку та/або населенню, виробництво та/або продаж товарів, діяльність у сфері ресторанного господарства, за умови, що протягом календарного року вони не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, одночасно не перевищує 10) обсяг доходу протягом календарного року не повинен перевищувати 5 млн грн (до 2 квітня 2020 року було передбачено 1,5 млн грн);

- для третьої групи платників єдиного податку (фізичні особи -підприємці, які не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, не обмежена та юридичні особи - суб'єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми) обсяг доходу протягом календарного року не повинен перевищувати 7 млн грн (до 2 квітня 2020 року було передбачено 5 млн грн).

Звертаємо увагу, що відповідно до підпункту 298.1.5 пункту 298.1 статті 298 Кодексу платники єдиного податку мають право за власним бажанням змінити групу платника єдиного податку (у зв'язку із збільшенням граничних обсягів доходу), але лише з III кварталу 2020 року за умови дотримання інших вимог глави 1 «Спрощена система оподаткування, обліку та звітності» розділу XIV «Спеціальні податкові режими» Кодексу. Відповідна заява має бути подана в один із способів, визначений підпунктом 298.1.1 пункту 298.1 статті 298 Кодексу, не пізніше 15 червня 2020 року. При цьому у платника єдиного податку третьої групи, який є платником податку на додану вартість, анулюється реєстрація платника податку на додану вартість у порядку, встановленому цим Кодексом, у разі обрання ним першої або другої групи.

Місцевим органам влади, у порядку виключення, надано можливість затверджувати зазначені рішення щодо зменшення розмірів фіксованих ставок єдиного податку для платників єдиного податку першої та другої груп у 2020 році за більш швидкою процедурою, без дотримання загальних термінів та регуляторних процедур, визначених законодавством.

ЗА ЯКІ ПОРУШЕННЯ НЕ БУДУТЬ ЗАСТОСОВУВАТИСЯ ШТРАФНІ САНКЦІЇ ЩОДО ЄДИНОГО ВНЕСКУ НА ЗАГАЛЬНООБОВ'ЯЗКОВЕ ДЕРЖАВНЕ СОЦІАЛЬНЕ СТРАХУВАННЯ?

Законом №540 подовжено до 31 травня 2020 року (попередньо, згідно до Закону № 533, передбачалося - до 30 квітня 2020 року) строки тимчасового незастосування штрафних санкцій, визначених частиною одинадцятою статті 25 Закону України від 08 липня 2010 року № 2464-VІ «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» (далі - Закон № 2464), за такі порушення:

- несвоєчасна сплата (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - ЄДИНИЙ ВНЄСОК);

- неповна сплата або несвоєчасна сплата суми єдиного внеску одночасно з видачею сум виплат, на які нараховується єдиний внесок (авансових платежів);

- несвоєчасне подання звітності, передбаченої Законом № 2464, до податкових органів.

При цьому абзаци другий та третій пункту 7 частини одинадцятої статті 25 Закону № 2464 щодо такого порушення, вчиненого у періоди з 1 по 31 березня, з 1 по 30 квітня та з 1 по 31 травня 2020 року, не застосовуються.

До 31 травня 2020 року також подовжено терміни ненарахування платникам єдиного внеску пені, при цьому нарахована пеня за періоди з 1 по 31 березня, з 1 по 30 квітня та з 1 по 31 травня 2020 року підлягає списанню.