Рекомендації щодо раннього виявлення та контролю COVID-19

Рекомендації щодо впровадження заходів для запобігання, раннього виявлення та контролю COVID-19 у школах та інших закладах освіти.

І. ДЛЯ ДИРЕКТОРІВ, ВЧИТЕЛІВ ТА ІНШИХ ПРАЦІВНИКІВ ШКІЛ: ключова інформація та рекомендовані заходи. Основні принципи. Дотримання основних принципів, наведених нижче, може допомогти захистити здоров’я учнів, вчителів та працівників школи і зупинити поширення цього захворювання.

Збереження здорового середовища у школах:

  • хворі учні, вчителі та інші працівники не повинні ходити до школи;
  • у школі має бути можливість регулярно мити руки водою з милом та обробляти руки дезінфікуючим засобом і обов’язково організувати щоденну дезінфекцію та очищення поверхонь;
  • в школі має бути налагоджене якісне та безперервне водопостачання, наявні засоби санітарії, тут мають правильно позбуватись відходів, а також дотримуватися правил очищення та знезараження приміщень, посуду, санвузлів;
  • школа має сприяти соціальній дистанції для уповільнення поширення особливо заразних хвороб, у тому числі обмежувати скупчення людей. Відстежування останніх новин. Вивчіть основну інформацію про коронавірус (COVID-19), зокрема про його симптоми,можливі ускладнення, шляхи передачі та способи запобігання зараженню. Інформацію про COVID-19 слід отримувати тільки з офіційних джерел, таких як Міністерство охорони здоров’я України, ВООЗ, CDC, ЮНІСЕФ. Будьте свідомі того, що через інтернет або з вуст у вуста може передаватися неправдива інформація (міфи).

Безпечна робота школи:

  • оновіть (розробіть) план дій у разі надзвичайних ситуацій у школі;
  • скасуйте будь-які масові заходи/зустрічі, які зазвичай проходять у шкільних приміщеннях;
  • необхідно забезпечити часте миття рук і належні санітарні умови, закупити необхідні матеріали та обладнання;
  • слідкуйте за наявністю мила та чистої води в рукомийниках. За можливості розмістіть спиртові санітайзери (засоби для дезінфекції рук) на входах/виходах із приміщень, а також поруч із їдальнею;
  • вирішіть, як ви будете як найефективніше мити та дезінфікувати шкільні приміщення;
  • мийте та дезінфікуйте шкільні приміщення та поверхні, а особливо об’єкти водопостачання та санітарні приміщення не менше, ніж раз на день, чи згідно державних стандартів і норм. Особливу увагу приділяйте поверхням, яких торкаються багато людей (поручні, обідні столи, спортивний інвентар, ручки дверей та вікон, іграшки, навчальні та методичні посібники тощо);
  • запроваджуйте практику соціального дистанціювання, а саме: шляхом забезпечення різночасового початку та кінця навчального дня, скасування зборів, масових спортивних ігор та інших заходів, що передбачають скупчення людей, розміщення парт на відстані не менше одного метра одна від одної (за можливості),навчайте дітей створювати власний простір та уникати зайвих дотиків.

Установлення порядку дій на випадок, якщо учні або працівники почуваються хворими:

  • заздалегідь визначте порядок дій спільно із місцевими органами охорони здоров’я і медичними працівниками школи і оновіть список контактів на випадок надзвичайних ситуацій;
  • встановіть порядок відокремлення хворих учнів та працівників від решти (без проявів соціальної дискримінації), обміркуйте процедуру інформування батьків та консультування з медичними працівниками/органами охорони здоров'я (за можливості). Можливо, з’явиться необхідність направити учнів (працівників) безпосередньо до медичного закладу (залежно від ситуації/контексту) або відправити їх додому. Заздалегідь поділіться інформацією щодо цих заходів із працівниками, батьками та учнями.

Сприяння обміну інформацією:

- дотримуйтеся рекомендацій служб охорони здоров'я та органів управління освіти;

-  діліться інформацією з працівниками, батьками та учнями. При цьому надавайте найновішу інформацію про ситуацію із поширенням захворювання, а також про заходи профілактики та контролю в школі;

- наголошуйте, що батьки повинні попередити школу та органи охорони здоров’я, якщо у когось в сім’ї діагностовано COVID-19, та залишити дитину вдома. Використовуйте батьківські комітети, батьківські чати та групи у месенджерах та інші платформи для обміну інформацією;

-  не забувайте відповідати на питання та занепокоєння дітей, у тому числі через створення спеціальних матеріалів, наприклад, плакатів, які можна розмістити на дошках оголошень, у туалетах та інших загальних приміщеннях.

У разі невідвідування школи у зв’язку із хворобою або тимчасового закриття школи потрібно гарантувати постійний доступ учнів до якісної освіти. Це можуть бути такі заходи:

  • запровадження онлайн-навчання або навчання за допомогою сучасних інформаційно-комунікаційних технологій;
  • визначення завдань та матеріалів для навчання удома;
  • використання ресурсів у вигляді трансляцій передач навчального змісту по телебаченню або радіо;
  • дистанційний щоденний або щотижневий контроль вчителями виконання завдань, постійну взаємодію. вчителів з учнями;
  • перегляд/розробка стратегії прискореної освіти.Викладання учням основ санітаріїРозповідайте учням про способи профілактики захворювань, у повсякденному житті та на уроках. Переконайтеся, що зміст навчання відповідає віку, статі, етнічній приналежності та фізичним можливостям учнів, інтегруйте тему попередження хвороб в уже існуючі уроки (див. розділ «Санітарна освіта відповідно до віку дітей»).Приділення уваги психічному здоров’ю учнів та надання психосоціальної підтримкиЗаохочуйте дітей обговорювати усі питання, а також їхні проблеми. Поясніть їм, що виникнення в них різних реакцій є нормальним явищем. Залучайте дітей до розмов із вчителями у разі виникнення якихось питань чи проблем. Надавайте інформацію, відповідну вікудитини, без приховування фактів. Зорієнтуйте учнів на підтримку.

ІІ. ДЛЯ БАТЬКІВ ТА ІНШИХ ПРЕДСТАВНИКІВ ГРОМАДИ.

COVID-19 - це новий вірус, тож ми все ще дізнаємося про те, як він впливає на дітей. Ми знаємо, що вірусом можуть заразитися люди будь-якого віку, але поки що було зареєстровано порівняно небагато випадків захворювання на COVID-19 серед дітей. Вірус може бути смертельним, здебільшого серед людей похилого віку, які мають хронічні захворювання.

Зверніть увагу на наступне:

Дізнайтеся більше про коронавірус (COVID-19), включаючи про симптоми захворювання, можливі ускладнення, способи передачі та запобігання зараженню. Використовуйте авторитетні джерела, такі як ЮНІСЕФ та ВООЗ, дослухайтеся до рекомендацій Міністерства охорони здоров'я України. Пам’ятайте, що через інтернет або з вуст у вуста може поширюватися неправдива інформація.

Звернуть увагу на такі симптоми у вашої дитини:

Кашель, лихоманка, задишка. Зателефонуйте до медичного закладу чи вашого лікаря і вирішіть разом з лікарем, чи потрібно вам привезти дитину до медзакладу чи за нею приїдуть медики. Пам’ятайте, що симптоми COVID-19, такі як кашель або лихоманка, схожі на симптоми грипу або застуди. Якщо ваша дитина почувається зле, залиште її вдома і повідомте адміністрацію школи (дитсадка) про причини її відсутності. Попросіть навчальний матеріал, щоб учень/учениця могли продовжувати навчання вдома. Поясніть дитині, що відбувається, простими словами. Обов’язково запевніть її, що вона у безпеці.

Здорова дитина може відвідувати школу. Якщо у вашої дитини немає симптомів —ні підвищеної температури, ні кашлю, —їй варто ходити до школи. Звісно, якщо не було обмеження (заборони) відвідувати освітній заклад.Незалежно від того, чи ходить ваша дитина до школи, чи залишається вдома на карантині, привчайте її до гігієни рук та кашлевого етикету у школі та інших громадських місцях. Мається на увазі часто мити руки (докладніше див. нижче), прикривати рот і ніс при кашлі та чханні зігнутим ліктем чи серветкою, а також викидати використану серветку у закритий контейнер. Пояснюйте дітям, що не можна торкатися руками очей, рота чи носа, якщо не було можливості правильно вимити руки.

Як правильно мити руки:

Крок 1-й: Намочіть руки проточною водою.

Крок 2-й: Нанесіть достатню кількість мила на мокрі руки.

Крок 3-й: Потріть усі поверхні рук —у тому числі тильні сторони долонь, між пальцями та під нігтями —принаймні 20 секунд.

Крок 4-й: Ретельно сполосніть руки проточною водою.

Крок 5-й: Витріть руки чистою сухою тканиною, рушником для одноразового використання або скористайтеся сушаркою для рук. Мийте руки часто, особливо до і після їжі; після прочищання носа, кашлю або чхання; після відвідин туалету, а також кожного разу, коли ваші руки помітно брудні. Якщо мило та вода недоступні, використовуйте дезінфікуючий засіб на спиртовій основі (щонайменше 60% спирту). Завжди мийте руки з милом, якщо руки помітно забруднені.

Допоможіть дітям упоратися зі стресом.

Діти можуть по-різному реагувати на стресові ситуації. Поширені реакції: проблеми зі сном, нічні нетримання сечі,болі в животі або головні болі, а також тривожність, замкнутість, злість, роздратування або страх залишатися на самоті. Будьте уважні до таких реакцій дітей, заспокойте їх, пояснивши, що це нормальні реакції на аномальну ситуацію. Вислухайте їхні занепокоєння. Знайдіть час, щоб втішити їх. Запевняйте дітей, що вони в безпеці, та часто підбадьорюйте їх.За можливості забезпечте дітям умови для гри та відпочинку. Дотримуйтеся регулярних процедур і розкладів (наскільки це можливо), особливо сну, або допомагайте створювати інші в нових умовах. Розкажіть про те, що сталося, обираючи факти відповідно до віку дитини. Поясніть, що відбувається зараз, і наведіть чіткі приклади того, що вони можуть зробити, щоб захистити себе та інших від зараження. Поділіться інформацією про те, що може статися, у заспокійливий спосіб.Наприклад, якщо ваша дитина почувається недобре і мусить залишитися вдома або в лікарні, ви можете сказати: «Ти маєш залишатися вдома/в лікарні, оскільки це безпечніше для тебе і твоїх друзів. Я знаю, що часом це важко (можливо, нудно чи навіть страшно), але нам потрібно дотримуватися правил, щоб захистити себе та інших. Незабаром все налагодиться»

Пам’ятка для батьків та представників громади.

1. Стежте за здоров’ям дитини та залишайте її вдома в разі хвороби, а також звертайтеся до лікаря.

2. Навчайте своїх дітей корисних гігієнічних практик:

-   Часто мийте руки з милом під проточною безпечною водою.

- Якщо мило та вода недоступні, використовуйте дезінфікуючий засіб на спиртовій основі (у складі має бути щонайменше 60% спирту).

- Переконайтеся в наявності безпечної питної води й чистоті туалетів у громадських місцях і вдома.

- Забезпечте регулярне безпечне збирання, зберігання та утилізацію відходів.oКашляйте й чхайте в тканину або зігнутий лікоть. Не торкайтеся руками обличчя, очей, рота і носа; уникайте контактів з хворими

- Не користуватися одним посудом (чашкою, пляшкою, тощо) для пиття з іншими людьми.

3. Заохочуйте своїх дітей ставити запитання та висловлювати свої почуття вам і своїм вчителями. Пам’ятайте, що у вашої дитини можуть бути різні реакції на стрес, тож будьте терплячі та терпимі.

4. Запобігайте стигматизації людей, натомість використовуйте факти для розуміння розвитку епідеміологічної ситуації. Нагадуйте дітям бути уважними один до одного та уникати контактів із хворими.

5. Координуйтеся зі школою, щоб отримувати інформацію. Поцікавтеся, як ви можете підтримати зусилля із забезпечення безпеки школи.

ІІІ. ДЛЯ МОЛОДІ ТА ДІТЕЙ.

Діти та молодь повинні розуміти основну, відповідну їхньому віку інформацію про коронавірус (COVID-19), включаючи про симптоми, можливі ускладнення, те, як хвороба передається і як запобігти зараженню. Черпайте інформацію про COVID-19 із авторитетних джерел, таких як рекомендацій Міністерство охорони здоров'я України, ВООЗ та ЮНІСЕФ. Зважайте на поширення неправдивої інформації (міфів), щопередаються з вуст у вуста або через інтернет.

Пам’ятка для молоді та дітей:

1. У кризовій ситуації бути сумним, занепокоєним, розгубленим, наляканим чи злим - це нормально. Знай, що ти не сам/сама - поговори з тими, кому ти довіряєш, наприклад, із батьками чи вчителем. Докладай усіх зусиль, щоб уберегти себе, своїх близьких і своїх друзів від хвороби. Став запитання, навчайся та отримуй інформацію з надійних джерел.

2. Захисти себе та інших:

-  Часто мий руки, використовуючи мило та воду, не менше 20 секунд.

-  Намагайся не торкатися обличчя руками.

- Не пропонуй свою чашку, посуд, їжу чи напої іншим та не користуйся чужими.

3. Будь активним у збереженні свого здоров’я, безпеки своєї школи, сім'ї та суспільства:

- Ділися інформацією щодо запобігання захворюванню з родиною та друзями, особливо з молодшими дітьми.

- Відпрацьовуй моделі правильної поведінки, такі як чхання чи кашляння в лікоть та часте миття рук, на практиці.

- Привчай до цього молодших членів сім'ї.

4. Не глузуй зі своїх однолітків та не дражни нікого через хворобу. Пам’ятай: вірус не дотримується географічних кордонів, він не обирає за національністю, віком, уміннями чи статтю.

5. Обов’язково повідом своїм батькам, іншим членам сім'ї, вчителю чи вихователю, якщо почуваєшся зле, і попроси залишити тебе вдома.

Санітарна освіта відповідно до віку дітей.

Нижче наведено пропозиції щодо залучення учнів різного віку до заходів профілактикита навчання із заппобіганняCOVID-19. Діяльність має відповідати конкретним потребам дітей (з урахуванням мовних навичок, здібностей, статі тощо).

Дошкільні заклади:

  • Зосередьтеся на засвоєнні дітьми корисних поведінкових і гігієнічних практик, таких як прикривати рот і ніс при кашлі та чханні ліктем та часто мити руки.
  • Під час миття рук співайте пісню, щоб практикувати рекомендовану тривалість (20 секунд). Діти можуть пробувати користуватися засобом для дезінфекції рук.
  • Розробіть спосіб відстеження миття рук та продумайте винагороду за часте / своєчасне миття рук.
  • Використовуйте ляльок, щоб продемонструвати симптоми (чхання, кашель, лихоманку), і покажіть, що слід робити, якщо боляче (болить голова, болить живіт, вони відчувають жар або надмірну втому) і як утішити хвору людину (виховання співпереживання та безпечної турботи).
  • Нехай діти сидять подалі один від одного, принаймні на відстані витягнутої руки. Для цього покажіть, як «махати крилами» —для цієї вправи вони повинні мати достатньо місця, щоб не торкатися «крилами» своїх друзів.

Початкова школа:

  • Обов'язково вислуховуйте, чим діти занепокоєні, та відповідайте на всі їхні запитання, добираючи факти і слова, які відповідають їхньому віку. При цьому не перевантажуйте їх інформацією. Заохочуйте їх висловлювати та ділитися своїми почуттями. Обговоріть можливі реакції, які в них можуть виникнути, і поясніть, що такі реакції є нормальними у складній ситуації.
  • Підкресліть, що діти можуть зробити багато, щоб уберегти себе та інших від хвороб:-Запроваджувати практику соціального дистанціювання (стояти на відстані від друзів, уникати натовпів, не торкатися людей, якщо в цьому немає необхідності, тощо).-Зосередитися на засвоєнні корисних поведінкових і гігієнічних практик, таких як прикривати рот і ніс при кашлі та чханні ліктем та часто мити руки.
  • Допоможіть дітям зрозуміти основні правила профілактики та контролю захворювань. Використовуйте для цього вправи, які демонструють способи поширення вірусів та мікробів. Наприклад, налийте забарвлену воду в пляшку з розпилювачем і бризніть нею на аркуш білого паперу. Поспостерігайте за тим, як далеко потрапляють краплі.
  • Продемонструйте, чому важливо мити руки з милом протягом 20 секунд:-Запропонуйте учням узяти в руки невелику кількість блискіток і попросіть змити їх просто водою. Зверніть увагу учнів, скільки блискіток залишилося на руках. Потім запропонуйте змити їх із використанням мила протягом 20 секунд, що порівняти результати.Запропонуйте учням проаналізувати тексти (відео, ситуації)для виявлення поведінки з високим ризиком та надати варіанти зміни поведінки. Навчайте учнів критично осмислювати інформацію, бути ефективними комунікаторами та активними громадянами; забезпечуйте здоров’язбережувальний компонент навчання (дбайливе ставлення до здоров’я, дотримання здорового способу життя).

Базова школа:

  • Обов’язково вислуховуйте, чим учні стурбовані, та відповідайте на всі їхні запитання.
  • Підкресліть, що учні можуть зробити багато, щоб захистити себе та інших:

- Запроваджувати практику соціального дистанціювання (стояти на відстані від друзів, уникати натовпів, не торкатися людей, якщо в цьому немає необхідності, тощо).

- Зосередитися на засвоєнні корисних поведінкових і гігієнічних практик, таких як прикривати рот і ніс при кашлі та чханні ліктем та часто мити руки.

- Нагадайте учням, що вони можуть впливати на здорову поведінку у своїх сім’ях.

  • Заохочуйте учнів до унеможливлення та подолання стигматизації:

- Обговоріть різні реакції, які в них можуть виникати, і поясніть, що такі реакції є нормальними у складній ситуації.

- Заохочуйте їх висловлювати та ділитися своїми почуттями.

  • Обговоріть з учнями можливість створення учнівського «агентства» для поширення інформації щодо охорони здоров'я.Запропонуйте учням розробитита поширювати інформаційні матеріали щодо охорони здоров’я, здорового та безпечного способів життя.
  • Включіть здоров’язбережувальний компонент у навчання різних предметів:

- Навчання може охоплювати вивчення способів передачі хвороб та важливості щеплень.

- Учнівські дослідження можуть зосереджуватися на історії розвитку послуг охорони здоров'я та безпеки населення, в тому числі боротьби з пандеміями.

- Навчайте медіаграмотності для того, щоб учні критично осмислювати інформацію, та стали ефективними комунікаторами та активними громадянами.

Старша школа:

  • Обов’язково вислуховуйте, чим учні стурбовані, та відповідайте на всі їхні запитання.
  • Підкресліть, що учні можуть зробити багато, щоб захистити себе та інших:

- Запроваджувати практику соціального дистанціювання (стояти на відстані від друзів, уникати натовпів, не торкатися людей, якщо в цьому немає необхідності, тощо).

- Зосередитися на засвоєнні корисних поведінкових і гігієнічних практик, таких як прикривати рот і ніс при кашлі та чханні ліктем та часто мити руки.

  • Заохочуйте учнів до унеможливлення та подолання стигматизації:

- Обговоріть різні реакції, які в них можуть виникати, і поясніть, що такі реакції є нормальними у нетиповій ситуації.

- Заохочуйте їх висловлювати та ділитися своїми почуттями.

  • Включіть здоров’язбережувальний компонент у навчанні різних предметів:

- Навчання може охоплювати вивчення способів передачі хвороб та важливості щеплень.

- Учнівські дослідження можуть зосереджуватися на вивченні державних політик, які сприяють розвитку толерантності та соціальній згуртованості.

- Навчайте медіаграмотності для того, щоб учні критично осмислювати інформацію, та стали ефективними комунікаторами та активними громадянами.